joi, 19 mai 2011

Avestiţa, aripa satanei

(text şi variante)
Am folosit ca text de bază manuscrisul (moldovenesc) tipărit de M. Gaster şi datat 1799, în Crestomaţia română, I, 171 – 172 . Textul a fost comparat din variatele semnalate mai jos:
SIGLE:
SFMN – Simeon Florea Marian – Naşterea la români.
1.Tipăritură,Sibiu, 1862
2. Comunicare după un călugăr de la Dragomirna.
SFMS – Simeon Florea Marian – Samca, articol în Amiculu Familiei, 1880
1-2. nespecificat
TPD – Tudor Pamfile – Duşmani şi prieteni ai omului, I.
1. – manuscris de la 1809.
2. – manuscrisul Popii Sandu din Vălsăneştii de Argeş
CDB – B.P.Hasdeu – Cuvente den bătrîni, II.
1. – Minunile Sfîntului Sisoe, 1878.
TEXT 1.
Adică eu[,] sfîntu arhanghel Mihail Voevodul, pogorî(n)du-mă din mu(n)tele Ilionului, văzui pe un d[u]h necurat cu ochi(le) ca stelile, şi mînule ca de foc, şi unghele ca săcirile, şi părul capului pănă la călcîi, şi faţa ca cătaranu. Iar arhanghelu i-a zis: stăi sătano! Şi stătu. Şi zis(e) arhanghelul: di undi vii tu duh nicurat, şi unde mergi? Cumu-ţ[i] este numele tău? Iar e [ie – ea n.n.] zis(e): pe mine mă che[a]mă Avestiţa aripa sătani[i], aripa împăratului nostru voivodul Velzăvul; şi acum am auzit de o fecio[a]ră anume Maria, fata lui Io[a]chim şi Anii, cum că vra să nască prunc, pre Is[us] H[ri]s[tos] nazarine[a]nul, şi mă duc cu ale mele meşteşuguri dievoleşti, ca să o sminte(s)c şi să omor pruncul ei, după cum am smintit şi pe alte femei pănă astăzi şi smintesc. Iar eu[,] Arhanghelul Mihail, dacă auzîi aşa, o prinsăi de părul capului, şi o legai, şi o ferecai, şi încipuiu a o bate foarte straşnic cu biciul cel di foc, şi-i pusăi paloşul cel di mo[a]rte în co[a]stele-i; iar e [c. ea] ţîpa foarte tari[i], şi să ruga zicînd aşa: rogu-mă arhanghele Mihaile, muncitoriul dracilor, mai slăbeşte-mă din legături. Iar eu[,] arhanghelul Mihail am zîs: tu duh nicurat! Spuni-m[i], cum întri tu în casăle ominilor, di faci smintele fimeilor cînd sînt grele, şi li omori pruncul? Iar ia zis(e): oh! Di mari[i] dureri[i] şi usturime spuni-ţ-voi to[a]te meşteşugurile mele cele devoleşti pre amăru(n)tul cîte unu. Eu, arhanghele Mihaile, cînd întru în casăle ominilor mă fac în multe chipuri di năluciri; mă fac: ogar, găină, muscă, epuri[i], paijăn, mîţă, şi în to[a]te chipurile ci au duh di sîinţă şi am 19 numi[i]. Cu numele mele acele fac tot feliul di răutăţi; iar u(n)di să vor afla numele mele scris(e), eu colo la ace[a] casă nu mă pot apropea cale di şapte mile di loc; şi numele mele sînt aceste: cel dintîi, Avestiţa; 2. Brana; 3.Zîlina; 4. Iscara; 5. Piha [cf. Pîca]; 6. Isprava; 7. Liba; 8. Muha; 9. Hae; 10. Glubina; 11. Nicarda; 12. Tea; 13. Hulubai; 14. Tehaia; 15. Nevederia; 16. Teiana; 17. Ghesna; 18. Rota; 19. Zîlîsamca şi pentru aceasta, Mihaili arhanghele, dau în mînule tale acistu zapis al meu, ca să mă slobozi din legături şi din bătăi; iar eu[,] arhanghelu[,] ai (! îi) zîsăi aşa: iată că-ţ[i] po(run)cesc cu numile Tatălui, şi a Feiului şi a Sfîntului Duh, să nu te mai apropii di robul lui D[u]mnedzău anume cutari şi di ro[a]ba lui Dumnedzău, nici di ficiorii lor, nici di pripaşii lor, nici di dobito[a]cile lor, ni(! di) nici unele di cîte le-[a]u dat lor Dumnedzău; ci să te duci, unde ţî-i locul gătit în tartar, la fu(n)dul beznii, la tatăl tău veză (!) Verzuvul, şi acolo să şăz[i] în vecii vecilor. Amin. (transliterare, Al. Turcu)
VARIANTE: Variantele date de Sim. Fl. Marian în Naşterea şi în articolul Samca din Amiculu Familiei, 1880 încep cu formula clasică de rugăciune: În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfîntului Duh, Amin. În TPD, Sf. Mihai este înlocuit cu Sf. Sisinie(Sisoe) sau acesta din urmă este numai martorul întregii sce,ne existînd de altfel mai multe tipuri de rugăciuni. Mai departe dau numai listele de transformări şi denumirile, acestea fiind diferenţele cele mai mari între texte.
TRANSFORMĂRI: ogar, broască, cioară, porumb, muscă, păianjen şi săgeată groaznică (1.SFMN) ; mîţă, muscă, păingen, pasăre, umbră, şoarec (2. SMFN); ogar, pisică, umbră, lăcustă, păianjăn, muscă şi toate nălucirile văzute şi nevăzute (1.TPD); ogar, păianjăn, năluşitoare, năluciri văzute şi nevăzute(2.TPD)
NUME: Vestiţa, Navodaria, Solnomia, Silina, Linicoida, Avizuha, Scarmila, Miha, Lepiha, Gripa, Stana, Naconta, Atana, Hubiba, Huba, Giona, Glubina, Isprava, Tihana. (1.SFMN) Aripa Satanei, Abaroca, Ogarda, Nesuca, Muha, Aspra, Hluchica, Sarda, Viniţa, Zoiţa, Ilinca, Merana, Feroca, Fumaria, Nazsara, Hlubic, Nesatora, Genţia, Samca(2.SFMN); Vestiţia, Navadaria, Valnomia, Sina, Nicosda, Avezuha, Scorcoila, Tiha, Miha, Grompa, Slalo, Necauza, Hatavu, Hulila, Huva, Ghiana, Gluviana, Prava, Samca(1. SFMS) Avezduha, Aripa satanei, Zalistu, Zlaistu, Tihana, Muha, Huluba, Hulubina, Scomirna, Ispra, Nevita, Nenevita, Sîla, Sboaru, Gurona, Comina, Nicoara, Nicoaru, Samca (2. SFMS) Avestiţa, Nadarca, Salomia, Nacara, Avezuha, Nadariea, Salmona, Paha, Puha, Grapa, Zliha, Nervuza, Hamba, Glipina, Humba, Gara, Glapeca, Tisavia, Pliaştia(1.TPD); Avestiţa, Nadariia, Salomiia, Cadar, Nicor, Avesta, Scornana, Tiha, Puha, Grapa, Zlie, Perţi, Hapar, Huliba, Haba, Gara, Glipina, Feti, Tiia(2.TPD). Avestiţa, Navodar, Salomnia, Zurina, Nicara, Aveziha, Scarbola, Miha, Puha, Cripa, Zlia, Nevaţa, Pesia, Cilipina, Igra, Eosfor, Luţifer, Belzebuti (CDB)
TEXT 2 – Popa Simeon
(tradus de Hasdeu din slavonă)
Eu, arcangelul Mihail, îmblat-am pe Muntele Eleonului şi am aflat pe Veştiţa Avizoe, şi i-am zis: tu eşti neam rău şi blăstămat...căci ea îşi întinsese pletele pînă la călcîie. Şi-i zise arcangelul Mihail: nu te voi lăsa, dacă nu te vei jura şi nu-mi vei spune neamul tău şi numile; iară dînsa a zis: numile neamului meu sînt: 1.Mora; 2. Veaştiţa; 3. Ahoha; 4. Demiazizi; 5. Lecta; 6. A omului; 7. Demiazinoapte; 8. Svevela; 9. ...10. Nebucuroasa; 11. Neagra...arcangele Mihaile, unde în casă va fi această rugăciune... (lacună).

Niciun comentariu:

Etichete

Texte româneşti (30) Literatura romana (29) POEZIE (25) gînd (18) radio3net (16) MUZICĂ (13) FUDUL/-IE (6) Iosef Kappl (6) Mircea Baniciu (6) Nicolae Covaci (6) Phoenix (6) Anton Pann (5) Cantafabule (5) mitologie românească (5) Crestomaţia română (4) video (4) Şerban Foarţă (4) Andrei Ujică (3) Bram Stoker (3) Dracula (3) Mari scrieri fantastice (3) The Corrs (3) povesti (3) Avestiţa aripa satanei (2) Basmele românilor (2) CONCERTE (2) Erzsebet Bathory (2) Gaster (2) Ioan Barac (2) Ion Pop Reteganul (2) Naum Petrovici (2) Vlad Tepes (2) amuleta (2) biografie (2) istorie (2) legenda (2) Adiata (1) Alexandru Depărăţeanu (1) Animale fantastice (1) Arghir şi Elena (1) Aspida (1) Bestiar (1) Bocancul literar (1) Brăila (1) Bucuresti (1) Cantece de Stea (1) Canticlu a cucuveaualiei (1) Cerbul (1) Colinde (1) Diavolul (1) Dosoftei (1) Dragobete (1) Dulf (1) Fiziolog (1) Gheorghe Şincai (1) Hippie Net (1) Inorog (1) Iordache Golescu (1) Jurnalul National (1) Luca Ion Caragiale (1) Ovidiu Lipan Ţăndărică (1) Panait Istrati (1) Pariu pe prietenie (1) Pasărea Roc (1) Petofi Sandor (1) Pipelea Gîscariu (1) Piticot (1) Povesti Ardelenesti (1) Psaltire (1) Răsipirea Ierusalimului (1) Sirena (1) Tilu Buhoglindă (1) Uros Nestorovici (1) Vasilisc (1) Vicleim (1) amintiri (1) anecdotă (1) balaur (1) calandrinon (1) demonologie (1) diverse (1) gemeni siamezi (1) repere (1) revista Familia (1) scarabeu (1) sfîntul Valentin (1) vîrcolac (1) zodiac românesc (1) Ştima Casei (1)